Sunday, November 12, 2006

[黄丝带] 007 《星洲日报》只靠一面之词

黄丝带运动文章系列(七)

作者:杨白杨(维护媒体独立撰稿人联盟会员)


打从2001年528报变开始,罢写的评论人就认定张晓卿和马华公会的林良实及黄家定联手垄断中文报业。因此,他们不只停止供稿给《南洋商报》和《中国报》,还停止供稿给张晓卿控制的《星洲日报》和《光明日报》。

不管《星洲日报》怎样否认他们的老板染指《南洋商报》,并对罢写者作出怎样的污蔑,张晓卿最终还是露出原形,闪身进入《南洋商报》。

刘鉴铨这些新闻界前辈如果真的以反垄断作为他们的信念,他们应该早在528发生时就和罢写的评论人站在一起,而不是五年来一直视罢写的评论人为敌人。当然也不是在五年后写出令人汗颜的《反垄断是我们的信念》,并在文章登出登天,摆两辆拖格大罗里在《星洲日报》门口,阻挡前来静坐请愿的反垄断的大专生们。

《星洲日报》天天在其“沟通平台”刊登所谓读者来函和少数几个肯为张晓卿涂脂抹粉的员工的文章,然而这平台的每一篇文章,加上刘鉴铨那篇《反垄断是我们的信念》,几乎都遭到反垄断的朋友们的驳斥。《星洲日报》打这笔战,仗的是《星洲日报》的读者多,反垄断的媒体的读者少。《星洲日报》在打笔战的过程中,要确保的是《星洲日报》的读者读不到对手的文章。

不敢提网站的名字

因此,《星洲日报》的文章从来不敢针对批评者的文章内容从作理性的辩证,谁都看得出《星洲日报》怕读者看到其对手的文章。反垄断的朋友们的作法就相反,每对《星洲日报》的文章有什么批评,都指名道姓指出我们批评的是《星洲日报》的那一篇文章。比方我们批评刘鉴铨的《反垄断是我们的信念》,我们都确保我们的读者知道刘鉴铨在这篇文章里写了些什么;但是刘鉴铨敢让《星洲日报》的读者看到我们如何批评他的文章吗?单就这一点,天下第一大报的朋友们就要感到脸红了。

《星洲日报》甚至不敢提到《当今大马》和《独立新闻在线》两个网站的名字。要和这两个网站的评论人打笔战,却连提这两个网站的名字的勇气都没有,怕的是《星洲日报》的读者们上这两个网站去,看到张晓卿和《星洲日报》的真面目。《星洲日报》应该鼓励其读者上网去看看其对手说了些什么话。连这一点勇气都没有,就只能让《星洲日报》的读者听一面之词了。


编按:为揭露官商垄断媒体之恶果,维护媒体独立撰稿人联盟(WAMI)邀请老中青三代评论人撰写系列文章。本系列文章同步刊登于《当今大马》、《独立新闻在线》、《黄丝带》及各大中文网站论坛。

此文章《卿帝国的回声四式》转载自《当今大马》和《独立新闻在线》。

1 comment:

Copy and paste without permission said...

Why protest this time?

I sense some things aren’t right with the protest. I can’t vividly express what made me feel this way but a hotchpotch of past incidents, reactions of various parties, including response from the nonpartisan bodies and the flyers distributed on the spot give me a notion that this might not be a sheer protest fighting for press freedom but something egregious. The whole scenario makes me feel like certain ulterior parties are backing up, enticing or perhaps heating up the entire play.

Actually, I didn’t really heed the whole things. The remarks of some protesters woke me up. I found that this might not be a mere protest for press freedom but virulent attacks are launched to tarnish reputation of certain parties with image of opposition tainted as a final objective. In other words, overt hostility and personality is engaged, may it be hatred designated towards Sin Chew or Zhang.

Try to think in another perspective, what will a businessman do if other giant media corporations like Media Prima and astro are licking up smaller media companies in the process of fortifying themselves? Will Zhang Xiaoqing’s abstinence permanently put a halt to media monopoly of the other giants?

Frankly saying, I am extremely annoyed by Sin Chew’s editors hailing effusive choruses of praise and orgy of adulation for their boss. However, I can’t turn a blind eye to over-reactions and disproportionate response to Zhang’s buy-up compared to Media Prima sweeping up ntv7, TV9, Fly FM, Hot FM (previously Wa! FM). Did anyone protest in front of TV3 that time?

If they did, that’s good. But if they didn’t, on what basis do they stand this time to make such hue and cry? Did they get provoked by certain parties?

Government policies that set people aloof from media industry are the culprits. But why are Sin Chew and Zhang Xiaoqing be the limelight in this issue? This gives me a subtle feeling that some other agenda is hiding at the back. NGOs should be of nonpartisan. Isn’t that the raison d’etre of NGOs?